Pokonferencyjnie zapraszamy do nadsyłania artykułów do publikacji monograficznej.
INFORMACJE DLA AUTORÓW TEKSTÓW
DO PUBLIKACJI PO XVII KONFERENCJI ETYKI MEDIÓW
1. Tekst do publikacji może być napisany w języku polskim lub angielskim.
2. Tekst powinien zawierać nie więcej niż 40 000 znaków włącznie z przypisami i literaturą.
3. Do artykułu należy dołączyć abstrakt zawierający około 100–150 słów oraz sześć słów kluczowych w języku polskim i angielskim.
5. Proszę także dołączyć tytuł w języku angielskim, dane biograficzne (około 50 słów) oraz dane adresowe (adres korespondencyjny, e-mail oraz numer telefonu).
6. Autor przyjętych do druku publikacji otrzyma 1 egzemplarz autorski wydanej publikacji.
7. Wszelką korespondencję dotyczącą publikacji proszę kierować na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
ZASADY FORMATOWANIA TEKSTU
1. Tytuł artykułu w języku polskim i angielskim.
2. Imię i nazwisko Autora oraz reprezentowana instytucja (afiliacja).
3. Abstrakt (max. 150 słów) w języku polskim i angielskim.
4. Słowa kluczowe (sześć słów) w języku polskim i angielskim.
5. Tekst publikacji.
6. Uporządkowana alfabetycznie literatura wykorzystana w artykule.
8. Format tekstu: papier A4; marginesy 2,5 cm; przypisy dolne; interlinia 1; Times New Roman 12.
Termin oddania tekstu: 30 września 2023
***
INSTYTUT DZIENNIKARSTWA, MEDIÓW I KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ WYDZIAŁU NAUK SPOŁECZNYCH UNIWERSYTETU PAPIESKIEGO JANA PAWŁA II W KRAKOWIE
zaprasza na
XVII KONFERENCJĘ NAUKOWĄ ETYKI MEDIÓW
Sztuczna inteligencja: upodmiotowienie maszyn – uprzedmiotowienie człowieka
Kraków, 17–18 maja 2023 ROKU
Sztuczna inteligencja jest popularnym i częstym tematem zarówno dyskursu publicznego i przekazów medialnych, jak również dyskursu naukowego i badań medioznawczych.
Pojęcie to sformułowane już prawie 70 lat temu przez Johna McCarthy’go, uległo z czasem semantycznej modyfikacji i bywa używane współcześnie nie tylko w poważnym i precyzyjnym naukowo ujęciu technicznego symulowania wybranych funkcji ludzkiego umysłu i zmysłów według reguł numerycznej algorytmizacji, ale także w kontekstach popularnych dyskusji i przekazów, w których obejmuje ono całość ukrytego i niekontrolowanego przez człowieka funkcjonowania maszyn i aplikacji. Dynamiczny rozwój technologiczny sprzyja procesom mediatyzacji komunikowania społecznego. Również komunikowanie medialne korzysta z tej dynamiki postępu technologicznego, wykorzystując funkcjonalność maszyn i aplikacji w procesach tworzenia i dyfuzji treści medialnych. Procesy te są możliwe dzięki coraz doskonalszym technicznie algorytmom i ich wykorzystaniu w aplikacjach informacyjnych, komunikacyjnych, mechanizmach gromadzenia i przetwarzania danych oraz ich udostępniania w otwartych i zamkniętych zasobach wiedzy i informacji.
Rozwojowi technologii towarzyszy teoretyczna refleksja nad ich wpływem na człowieka i społeczność. Refleksja ta ma charakter interdyscyplinarny i dotyczy w dużej mierze wymiaru etycznego. Celem naszej Konferencji jest odkrywanie i badanie działań człowieka w medialnym świecie funkcjonowania algorytmów i sztucznej inteligencji oraz badanie obecności i funkcjonalności „inteligentnych” aplikacji informacyjno-komunikacyjnych w przestrzeni komunikowania społecznego. Jednym z ważnych problemów związanych ze sztuczną inteligencją jest korelacja i sprzężenie zwrotne działań człowieka z funkcjonowaniem maszyn.
Problematyka ta zawiera także aspekt etyczny, ponieważ funkcjonowanie maszyn i aplikacji informatycznych symuluje inteligencję naturalną człowieka, a działania człowieka stają się coraz częściej zdeterminowane przez sztuczną inteligencję algorytmów. W tym kontekście ujawnia się etyczny dylemat upodmiotowienia maszyn i uprzedmiotowienia człowieka.
W czasie tegorocznej XVII Konferencji Naukowej Etyki Mediów Sztuczna inteligencja: upodmiotowienie maszyn – uprzedmiotowienie człowieka w Krakowie w dniach 17-18 maja 2023 roku będziemy analizować z różnych perspektyw medioznawczych, między innymi, następujące problemy:
- człowiek i maszyna – korelacja, sprzężenie zwrotne, uwarunkowania,
- próba porządkowania semantycznego pojęcia sztucznej inteligencji,
- potrzeba badań funkcjonowania sztucznej inteligencji w przestrzeni komunikowania społecznego,
- komunikacja społeczna a rozwój technologii informacyjnych,
- postęp technologiczny w historii mediów,
- platformy i firmy technologiczne w rozwoju i użytkowaniu mediów społecznościowych,
- kreatywność w sieci – narzędzia i aplikacje,
- e-dziennikarstwo – człowiek i booty, naturalne i sztuczne generowanie i dyfuzja treści,
- dziennikarstwo danych i archiwizacja treści medialnych,
- techniki digitalizacji zasobów i wizualizacji danych medialnych,
- naturalne i sztuczne creative writing i copywritng,
- technologizacja języka mediów,
- użyteczność języków naturalnych i sztucznych w mediach,
- potrzeba bezpieczeństwa etycznego w świecie algorytmów i sztucznej inteligencji,
- etyczna troska o zasadę: maszyna dla człowieka, a nie człowiek dla maszyny,
- etyczne aspekty sztucznej inteligencji i etyka algorytmów,
- priorytet dobra odbiorcy jako wyznacznik etyki algorytmów,
- czynnik niewidzialności jako wyzwanie dla etyki algorytmów,
- bezpieczeństwo danych i kontrola dostępu do zasobów,
- bezpieczeństwo człowieka w algorytmicznie kontrolowanej sieci,
- media społecznościowe w ryzach algorytmów – kreatywny czy zniewolony użytkownik i influencer,
- problem technologicznego wykluczenia społecznego i algorytmiczna dyskryminacja,
- sztuczna inteligencja w reklamie i public relations,
- opinia publiczna – algorytmiczne sterowanie procesami społecznymi,
- strategie zarządzania mediami w erze danych.
Zapraszamy Państwa do twórczego udziału w Konferencji, prosząc o rejestrację uczestnictwa za pośrednictwem strony www.etykamediow.pl w terminie od 10 lutego do 25 kwietnia 2023 r.
Opłata konferencyjna w wysokości 500,- zł (dla Członków PTKS opłata wynosi 450,- zł) obejmuje koszty pełnego uczestnictwa (materiały konferencyjne, catering, obiady i uroczysta kolacja) wraz z możliwością publikacji tekstów w serii Etyka Mediów (wydawnictwo 120 pkt, po uzyskaniu akceptacji recenzenta), nie obejmuje natomiast kosztów noclegów.
Wpłata na konto do 30 kwietnia 2023 roku:
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie,
ul. Kanonicza 25, 31-002 Kraków,
Alior Bank SA
PLN 41 2490 0005 0000 4600 57271204,
tytuł: etyka mediów – imię i nazwisko uczestnika.
Kontakt: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Kolejne informacje organizacyjne prześlemy Państwu po potwierdzeniu uczestnictwa, natomiast ostateczny szczegółowy program Konferencji prześlemy do dnia 9 maja. Potrzebne informacje znajdą Państwo na stronach: www.etykamediow.pl, www.upjp2.edu.pl, www.ptks.pl.
Przewodniczący Konferencji:
ks. prof. dr hab. Michał Drożdż
Zastępca Przewodniczącego i Sekretarz Konferencji:
dr hab. Katarzyna Drąg
For English version click here: Invitation to 17th Media Ethics Conference